Procesverbetering 2.0 met Robotic process automation

Vorig jaar juli hebben wij binnen Meijers Assurantiën (een onafhankelijke makelaar in verzekeringen) een robot gebouwd die binnen 1 maand werkzaam was en 70% van de 28.000 mails (per jaar) op de afdeling verkeersschades oppakt. Inmiddels zijn we nog geen jaar en meerdere robots verder, die in totaal 1.5 FTE van verschillende repeterende werkzaamheden overnemen & hiermee de efficiëntie en het werkplezier binnen Meijers verhogen. Daarnaast bespaart behoorlijk wat kosten – onder andere vanwege de snelle implementatietijd.

In dit interview met Stephan Hulsebosch (Teamleider van de afdeling verkeersschades, procesverbeteraar en Product Owner RPA voor Meijers breed) kan je lezen wat deze robots voor de medewerkers en de toekomst van Meijers betekenen.

Zoals hierboven genoemd zijn we van start gegaan met het bouwen van de e-mailverwerker. Deze digitale medewerker -want zo wordt hij inmiddels wel gezien op de afdeling verkeersschades- zet circa 70% van de binnengekomen e-mails in de juiste klantdossiers. Ook zet de robot een relevante actie klaar, of vult een bestaande actie aan voor de desbetreffende behandelaar. Normaal gesproken een handmatige klus die maar liefst 40 uur per week in beslag neemt.

Op de afdeling verkeersschades zijn collega’s unaniem enthousiast over de nieuwe digitale medewerker. Stephan: “Er is veel minder werkdruk en de werkzaamheden kunnen op een andere manier verdeeld worden, waardoor het werk afwisselend en leuk blijft.” De e-mailverwerker bleek een goed recept voor Meijers: hij is in korte tijd uitgerold over 12 mailboxen op 8 afdelingen en pakt nu zo’n 50.000 mails per jaar op. Binnengekomen e-mails worden nu grotendeels binnen 1 dag beantwoord, waar er eerst een achterstand van 20-30 dagen was. (Let wel: er komen ongeveer 10% minder schades binnen door Corona).

Naar aanleiding van het succes van de e-mailverwerker heeft Stephan aan alle afdelingen binnen Meijers gevraagd welke processen geschikt zouden kunnen zijn voor RPA. De input die hieruit kwam heeft Stephan samen met BCE geanalyseerd en er bleken 8 processen geschikt te zijn voor RPA. Momenteel wordt er gewerkt aan een robot voor de afdeling ICT, een robot voor de receptie, er komt een naverreken-robot en er is een robot in ontwikkeling die het hele proces van aanmelden van een fietsschade tot de betaling zelf gaat oppakken. Dit gaat om 1.300 van de 3.000 meldingen per jaar.

Medewerkers binnen Meijers zien een transitie van verhouding administratief werk vs. specialistisch werk. Eerst was dit 50% – 50% en nu 20% – 80%.

Software Robotics LIVE

Tijdens dit online event over RPA vertelt onze partner BCE u graag meer over succesvol robotiseren voor nuchtere organisaties! Benieuwd? Verkrijg uw ticket en bekijk vanaf 27 mei deze on demand video!

Online

0,-

100% korting

  • Beperkt beschikbaar
  • On demand 20-minute video TALKS
  • Live interactieve sessies
  • 1-op-1 gesprekken
  • Bepaalde gegevens worden gedeeld

Online

249,-

Standaard tarief

  • Beperkt beschikbaar
  • On demand 20-minute video TALKS
  • Live interactieve sessies
  • 1-op-1 gesprekken
  • Bepaalde gegevens worden gedeeld

Software Robotics LIVE

Tijdens dit online event over RPA vertelt onze partner BCE u graag meer over succesvol robotiseren voor nuchtere organisaties! Benieuwd? Verkrijg uw ticket en bekijk vanaf 27 mei deze on demand video!

Software Robotics Live

Nuttig? Deel dit bericht!

Blijf op de hoogte!

Mis geen enkele congresupdate en meld u aan voor onze nieuwsbrief!