Nederlandse robots helpen steeds vaker

Een van de opvallendste trends tijdens de coronacrisis is de innovatie die plaatsvindt met technologie. Naast de bekende groei van thuiswerktechnologie zit ook de robotbranche in de lift. Dat geldt  zowel voor softwarerobots (RPA) als voor fysieke robots. Een innovatief voorbeeld in Nederland is de horecarobot van Dalco.

Dalco Robotics is opgericht door de broers Bas en Tom Dalhuisen “Zelf heb ik een technische achtergrond als werktuigbouwer, en heb ik me veel met robots en zelfrijdende voertuigen bezig gehouden”, zegt Tom Dalhuisen. “Het idee voor Dalco Robotics is ontstaan aan het begin van de coronamaatregelen toen de horeca dichtging, en de anderhalvemeter-maatregelen ingingen. Mijn broer Bas bedacht dat een robot zou kunnen helpen om afstand te houden in de horeca. Met dat idee zijn we aan de slag gegaan.”

“Daar is een bezorgrobotje uitgekomen die we tijdens de eerste lockdown zijn gaan testen. Toen alles weer open ging konden we het in praktijk testen in een aantal horecagelegenheden in Delft. We hebben aanvankelijk gekozen voor vrij simpele technologie, met een inductielijn, zodat we de robot snel konden ontwikkelen.”

Zware taken

Nu de horeca weer dicht is kunnen we niet in praktijk testen, maar zijn we de robot wel verder aan het ontwikkelen. Onder meer door nu een versie te maken die zonder inductielijn kan bewegen, op basis van Lidar. Wat we geleerd hebben van de testen kunnen we nu gaan verwerken.”

Het idee van de robot was aanvankelijk om de mensen direct te bedienen, maar dat bleek om te beginnen een te grote stap, onder meer in de acceptatie. Waar een robot wel direct waarde zou toevoegen was het assisteren bij de zwaardere taken, zoals het dragen van zware bakken met vaat. Op die manier werkt de robot dus samen met de gastheer of gastvrouw.

Visie

“Zo werkt de robot dus min of meer op de achtergrond. De reacties van de mensen die te gast waren in de horeca waren wisselend, en of ze positief of negatief waren bleek niet afhankelijk van hun leeftijd hebben we gemerkt. Het horecapersoneel zelf was overwegend positief over de hulp die ze kregen van de robot bij het overnemen van de zware taken. Het personeel moest natuurlijk wel wennen aan het samenwerken met een robot, maar ze zagen wel de meerwaarde.”

Dat is ook onze visie op de inzet van robots: niet het vervangen van mensen, maar het assisteren van mensen bij zware taken. Een volgende stap zou de evenementensector kunnen zijn, en ook in de zorg zien we meerwaarde voor dergelijke robots. Zo zouden mobiele platforms bijvoorbeeld lege bedden kunnen verplaatsen.”

Maar wat is de menselijke factor?

Software Robotics LIVE

Dit artikel is gemaakt door mediaparter Rocking Robots die een bijdrage levert aan het online event Software Robotics Live.

Tijdens dit online event over RPA komt zowel de implementatie als de optimalisatie van RPA binnen uw organisatie ruim aanbod! Benieuwd? Verkrijg uw ticket!

Nuttig? Deel dit bericht!

Online

0,-

100% korting

  • Beperkt beschikbaar
  • On demand 20-minute video TALKS
  • Live interactieve sessies
  • 1-op-1 gesprekken
  • Bepaalde gegevens worden gedeeld

Online

249,-

Standaard tarief

  • Beperkt beschikbaar
  • On demand 20-minute video TALKS
  • Live interactieve sessies
  • 1-op-1 gesprekken
  • Bepaalde gegevens worden gedeeld

Software Robotics LIVE

Dit artikel is gemaakt door mediaparter Rocking Robots die een bijdrage levert aan het online event Software Robotics Live. Tijdens dit online event over RPA komt zowel de implementatie als de optimalisatie van RPA binnen uw organisatie ruim aanbod! Benieuwd? Verkrijg uw ticket!

Software Robotics Live

Blijf op de hoogte!

Mis geen enkele congresupdate en meld u aan voor onze nieuwsbrief!