Interview VR expert Robert Mekking: “VR en de Metaverse brengen de nuances van menselijke interactie terug”

In de voorbereidingen voor het congres Future IT Workspace | Hybride werken spraken we met ondernemer in digitale transformatie, Robert Mekking. Hij is de oprichter van MvR & Partners en MvR Digital Workforce en inmiddels adviseur Virtuele Overheid. Hij ondersteunt organisaties met advies, projecten en strategiebepaling over Virtual- Mixed- en Augmented Reality.

Robert, wanneer en hoe ben je in de wereld van VR beland?

Op mijn 18e begon ik aan de studie industrieel ontwerp in Delft. Bij één van de andere opleidingen was een laboratorium ingericht waarbij je de eerste versie van virtual reality kon ervaren. Daar had ik voor het eerst zo’n apparaat, toen nog heel primitief, op mijn hoofd. Ik vond het waanzinnig indrukwekkend en dat is eigenlijk het begin geweest van een levenslange fascinatie met virtual reality.

Nu heb je een bedrijf in VR opgericht en laat je mensen kennismaken met de Metaverse. Goede timing, gezien de versnelling van ontwikkelingen rondom hybride werken?

Voor mij is de Metaverse echt een vermenselijking van technologie. Dat heeft misschien wat uitleg nodig, ik ben vader van 3 dochters en ik heb eigenlijk een klein beetje met angst en beven de ontwikkeling van platforms zoals Tinder en Snapchat meegemaakt. Het is technologisch, het is social media, het is vooruitgang en ik snap het wel, maar tegelijkertijd is het zo plat, het is ééndimensionaal en dan missen we, dat horen je ook vaak, de nuances van de menselijke interactie. En daarom ben ik ook zo positief over deze ontwikkeling.

VR brengt de nuances van de menselijke interactie terug?

Met virtual reality in de Metaverse krijg je weer allerlei zintuigen terug die je kwijt was geraakt in zoom of teams meetings en chats. Dus voor mij is de Metaverse en alle technologie die je daarvoor nodig hebt, juist een menselijke maat en een menselijke versie van de technologie die we de afgelopen 10 jaar hebben zien opkomen dus ik ben er eigenlijk heel blij mee. En ik denk dat het daarom onvermijdelijk is dat wij als mensheid, na die technologische fase van de social media, nu weer een fase tegemoet gaan waar het weer gaat over verbinden en nader tot elkaar zijn. De coronapandemie heeft ons ver uit elkaar gedrukt en we waren heel blij met digitaal vergaderen en thuiswerken en iedereen die ik spreek zegt dat het ook weer heel fijn is om in de buurt van mensen te zijn.

Toch zullen velen naar VR en de Metaverse kijken en twijfels hebben of een avatar of jezelf virtueel in een ruimte met collega’s begeven het nou zoveel menselijker maakt.

Het is een goede vraag en ik snap het wel, vertellen over de Metaverse is ook als iemand vertellen over zwemmen zonder dat je in het water bent, het is heel ingewikkeld om dat uit te leggen. Daarom reis ik ook met mijn koffertje en mijn brillen door heel Europa heen want ervaren is geloven

Wat zijn de meest voorkomende vraagstukken bij de bedrijven die jij adviseert?

Ik komt zojuist terug uit Praag waar ik een gesprek had met een MKB organisatie die zich afvraagt wat ze op korte, middellange en lange termijn moeten met alles wat met rondom metaverse gebeurt. Zij vragen zich bijvoorbeeld af op welke wijze zij een virtual reality bril kunnen gebruiken om een deel van hun werk zichtbaar te maken voor hun, vaak internationale, klanten.

Voor veel bedrijven voelt het nog als ver van mijn bed?

Ik heb nog nooit technologische ontwikkelingen meegemaakt die zo snel gaan. Ik denk dat daardoor heel veel organisaties hun eigen Kodak momentje gaan meemaken. Kodak is niet meegegaan met digitale fotografie en Nokia is niet meegegaan met de smartphone en het is dus onvermijdelijk dat deze ontwikkeling slachtoffers gaat maken bij organisaties die hier niet in meegaan. Te meer omdat met de komst van VR en de Metaverse we naar naast de bestaande economie en maatschappij waarin je dingen kunt vastpakken en met elkaar dingen kunt doen, er een volstrekt nieuwe aanvullende wereld maatschappij en economie ontstaat waar je geld kunt verdienen.

Ken je voorbeelden van organisaties die voorop lopen?

Zeker, neem KLM. Zij hebben een digitale tweeling gemaakt van al hun spullen met de mogelijkheid om daar virtueel omheen te kunnen lopen en in te zitten. Zodat zij training- en onderhoudsactiviteiten eerst in de digitale tweeling van hun vliegtuigen doen voordat ze aan de fysieke gaan sleutelen.

En vergeet niet Defensie, vergis je niet, de allereerste toepasbare VR werelden kwamen bij defensie vandaan, weliswaar uit Amerika, maar die kunnen dus een volledig 3d beeld van een slagveld creëren, door vliegtuigen en tanks en alles met elkaar te combineren waar je doorheen kunt lopen.

De toekomst van het hybride werken, hoe ziet die er in jouw optiek uit?

Er komt een dimensie bij, fysiek of thuis of in de Metaverse, in die zin geeft het ons extra keuzevrijheid en is het niet het een of het ander of het ander. Maar ik weet niet hoe het met jou zit maar hoe eerder ik teams eruit kan gooien, hoe blijer ik ben.

Deelnemers aan het congres kunnen een roundtable bijwonen, wat kunnen we daarvan verwachten?

Ik wil niet teveel verklappen maar wat wij gaan doen met de mensen in de roundtable is dat we in een enorme sneltreinvaart vertellen wat er allemaal gebeurt en ze daarna laten kennis maken hoe het is om in de metaverse te werken en elkaar te ontmoeten en we eindigen daarna met een brainstormsessie wat het zou kunnen betekenen in  hun organisatie. We willen mensen graag zelf actief laten nadenken over wat er kan, hoe dat voelt en op welke wijze dat toe kunnen passen bij hun eigen organisatie.

Ervaar de Metaverse en VR

Tijdens het congres Future IT Workspace op 1 juni in Stadion Feijenoord, kunt u zelf ervaren of Metaverse en VR de toekomst zijn van hybride werken in het Metaverse Experience Center. Meld je aan voor het congres en ervaar hoe het is om te werken vanuit de Metaverse, bekijk de historie van VR, meld je aan voor een interactieve roundtable of zet eens een VR bril op.

Nuttig? Deel dit bericht!

Blijf op de hoogte!

Mis geen enkele congresupdate en meld u aan voor onze nieuwsbrief!