API open data

NS neemt API en data mee in de trein

Dagelijks vervoert NS grote aantallen reizigers van A naar B. Om te zorgen dat deze reis zorgeloos verloopt werken duizenden mensen samen om de faciliteiten zo goed en plezierig mogelijk neer te zetten. Ook vele IT’ers zijn hierbij nodig, al is hun werk vaak niet meteen zichtbaar in de praktijk. Hun werk is meer op de achtergrond en komt vaak pas veel later bij de reiziger terecht.

Aan de slag met slimme technieken

In 2018 introduceerde NS bijvoorbeeld de zitplaatszoeker in de app. Deze toepassing kwam tot stand omdat verschillende ontwikkelings- en datateams met elkaar om de tafel gingen zitten om diverse problemen op te lossen.

ProRail, verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland, beheert sensoren die onder het spoor zijn geplaatst om goederenvoertuigen af te kunnen rekenen op basis van hun gewicht. Door een gecreëerde API kan de NS via deze sensoren data verzamelen, om vervolgens deze in de app te vertalen in duidelijke inzichten van de locatie van de rustige en drukke rijtuigen. Daarnaast kan deze data ook interessant zijn voor het onderhouden van de treinstellen, aangezien de assen beter kunnen worden afgesteld wanneer het gewicht van de rijtuigen bekend is.

Begin december 2019 liet NS weten dat er naast de gewichtsmetingen ook andere manieren mogelijk zijn om het aantal aanwezige reizigers in de trein te bepalen. Ten eerste is er namelijk de mogelijkheid om de hoeveelheid CO2 in een trein te meten door middel van het huidige klimaatsysteem. Door deze CO2-meting kan worden bepaald hoeveel mensen er aanwezig zijn in de trein, al gaat deze meting niet op voor alle soorten treinen. Bij een Sprinter gaan de deuren namelijk veel vaker open dan bij een Intercity, dit kan vervolgens leiden tot minder accurate data. Ten tweede wordt Wifi-tracking ook overwogen in het bepalen van de aantallen. Deze manier gaat geeft simpelweg het aantal mensen op de Wifi aan om vervolgens vanuit daar een conclusie trekken. Echter, met de huidige wet over de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is het gebruiken van deze data nog niet zo eenvoudig. Het gebruiken van deze vorm van persoonsgegevens kan namelijk kritisch worden ervaren door de AP.

Al met al is momenteel de gecreëerde API voor het gebruik van ProRail’s data over het gewicht van de treinen nog de beste oplossing. Het enige jammere voor van de reiziger is dat deze ProRail sensoren niet onder elk spoortraject bevestigd zitten, waardoor NS nog niet voor elke trein de juiste informatie aan de reiziger kan leveren. Desalniettemin, voor de trajecten waar de functie werkt zijn de reacties zeer positief.

(bron: NSNRC & Tweakers)

Een goedwerkende API

Steeds meer bedrijven verwerken data met behulp van API’s. Maar hoe zet je zo’n succesvolle API op? NS heeft een goede manier gevonden om door middel van een API te zorgen dat de reiziger uiteindelijk meer informatie krijgt over de zitplaatsen en hierdoor een fijnere reis voor de boeg heeft. Alleen is het implementeren van API’s makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg je dat iedereen binnen de organisatie dezelfde kant opkijkt en hoe zorg je dat deze visie succesvol wordt uitgerold voor de organisatie? Op woensdag 11 maart 2020 vindt het API congres plaats in Utrecht. Dit is de plek om meer te weten te komen over API’s en de verschillende manieren en oplossingen die deze voor jouw organisatie kan bieden.

Neem jij de API trein vandaag nog? Laat je inspireren en meld je vandaag nog aan.

Nuttig? Deel dit bericht!

Nuttig? Deel dit bericht!

Blijf op de hoogte!

Mis geen enkele congresupdate en meld u aan voor onze nieuwsbrief!